Rutte maakt 'valse start' bij EU-top

Tijdens zijn eerste Europese Raad heeft premier Rutte het tegendeel bereikt van wat er in het regeerakkoord staat; er gaan meer geld en bevoegdheden naar Brussel. SP-Tweede Kamerlid Van Bommel spreekt dan ook van een ‘valse start.’

De Europese Raad heeft ingestemd met een verhoging van de Europese uitgaven met 2,9%. Omgerekend naar de Nederlandse bijdrage kan die verhoging ons land 170 miljoen euro kosten. ‘De nieuwe regering wil volgens het regeerakkoord een extra korting van onze bijdrage met 1 miljard euro maar komt thuis met een verhoging van 170 miljoen. Daar kan niemand blij mee zijn,’ meent Van Bommel.

De lidstaten kwamen ook overeen sancties op te leggen aan eurolanden die niet snel genoeg hun overheidschuld of financieringstekort verminderen. Van Bommel is niet blij met die sancties omdat deze volgens hem ‘een belangrijke stap zijn op weg naar een Europese economische regering. Daar heeft niemand om gevraagd. Bovendien wordt het lidstaten zo onmogelijk gemaakt om rekening te houden met nationale problemen zoals in de bankensector. Dan kan een tijdelijk hogere schuld noodzakelijk zijn.’

Tenslotte besloot de Europese Raad tot een permanent noodfonds voor lidstaten in financiële problemen. Voor de instelling van dit noodfonds is een wijziging van het Verdrag van Lissabon nodig omdat het de EU nieuwe bevoegdheden geeft. Van Bommel vindt dat zo’n belangrijke wijziging niet zonder referendum kan worden doorgevoerd. ‘Ook in Nederland zouden we daarover een referendum moeten houden. De EU krijgt op deze wijze namelijk veel meer invloed op onze economie. Dat kan niet zonder de instemming van de burger,’ aldus Van Bommel.

Aanstaande dinsdag zal de Tweede Kamer debatteren over de uitkomsten van de Europese Raad. Daar zal Van Bommel premier Rutte voorstellen om bij verdragswijzigingen ook in Nederland een referendum mogelijk te maken.