Reclame, wanneer is genoeg genoeg?

Vandaag vindt in Nederland de jaarlijkse 24 uur van de reclame plaats met als thema dit jaar wanneer is genoeg genoeg? In het Europees Parlement vindt deze dagen ook een discussie plaats over de grote hoeveelheid en de impact van reclame. SP-Europarlementarier Dennis de Jong: ‘als zelfs de reclamebusiness doorheeft dat ze aan het doorslaan zijn wordt het de hoogste tijd dat er door de Europese Commissie serieus wordt onderzocht of het niet een tikje minder moet’

Het onderzoek dat de Europese Commissie volgens de SP moet oppakken zou niet alleen de hoeveelheid reclames moeten onderzoeken maar vooral ook de impact en invloed op kwetsbare groepen zoals kinderen. De Jong: ‘in de VS wordt extreem luide reclame verboden omdat het een ongewenste en te indringende vorm van reclame is. Vooral op kinderen worden zulke reclametechnieken toegepast, ik wil van onderzoekers cijfers en feiten over de invloed van deze vormen van reclame.’

Later deze maand zal er in de Interne Markt Commissie van het Europees Parlement worden gestemd over het zogenaamde Juvin rapport In dit rapport wordt de toenemende invloed van reclame gehekeld. Dan zal ook duidelijk worden of het SP voorstel voor een onderzoek door de Europese Commissie op de steun van een meerderheid van de parlementsleden kan rekenen.