Kox over Europees mensenrechtenverdrag: 'We zijn pas halfweg'

'Het is geweldig dat 800 miljoen Europeanen hun mensenrechten vastgelegd weten en een beroep kunnen doen op het Mensenrechtenhof in Straatsburg als ze hun rechten geschonden vinden. Meer dan 130.000 mensen hebben nu een zaak lopen bij het Hof. Maar het zou nog zoveel beter zijn als mensenrechten voor iedereen overal gegarandeerd en beschermd werden. We zijn in het beste geval pas halverwege. Laten we samen onderzoeken hoe we mensen elders kunnen helpen dat zij krijgen wat we hier in Europa 60 jaar geleden vastlegden: afdwingbare mensenrechten voor iedereen.' Dat zei SP-senator Tiny Kox bij de viering van het 60-jarig bestaan van de Europese Conventie voor de Rechten van de Mens in Straatsburg vandaag.

Zestig jaar geleden nam de parlementaire assemblee van de Raad van Europa het initiatief tot het opstellen van de unieke mensenrechtenconventie die als enige ter wereld in rechte afdwingbaar is. Kox riep de assemblee op een nieuw en gedurfd initiatief te nemen en voorstellen te doen hoe andere landen en continenten gebruik kunnen maken van de ervaringen en ideeën die in Europa zijn opgedaan over de bescherming van de mensenrechten. Tegelijk pleitte hij ervoor om het Mensenrechtenhof meer mogelijkheden te geven om sneller en beter te beslissen en om nationale juridische procedures te verbeteren zodat minder mensen naar het Hof in Straatsburg hoeven te gaan. Hij deed ook een dringend beroep op zijn collega's uit 47 Europese landen om rechtop te staan tegenover extremistische partijen die tegenwoordig mensenrechten negeren en ze als overbodige luxe beschouwen.

In de herdenkingsbijeenkomst in Straatsburg spraken naast Kox de leiders van de vier andere politieke fracties, de voorzitter van de assemblee en de president van het Mensenrechtenhof. Allen benadrukten hoe belangrijk de beslissing om de conventie te schrijven 60 jaar geleden was, ook voor iedereen die nu in Europa leeft. Andreas Gross, voorzitter van de sociaaldemocratische fractie, vroeg zich af of parlementariërs en regeringen vandaag de dag nog voldoende durf zouden hebben om hun burgers zulke rechten te geven en te garanderen. Met Kox gaat hij werken aan nieuwe voorstellen hoe Europa kan helpen mensenrechten ook elders en daarmee werkelijk universeel geldend te maken.