Karabulut lanceert campagne 'Armoede werkt niet'

De plannen van het nieuwe Kabinet Rutte zullen mensen met een arbeidsbeperking (Wajong, WSW en WWB-uitkering) geen stap verder de arbeidsmarkt op helpen. Dat zegt SP Kamerlid Sadet Karabulut: 'Tienduizenden mensen met een arbeidsbeperking zullen achter de geraniums en in de armoede belanden. Ik weiger te accepteren dat zij de rekening van de crisis gaan betalen.'

Het Kabinet wil dat meer mensen met een arbeidsbeperking aan de slag gaan in normale bedrijven. Karabulut: ‘Dat is een nobel streven, maar er wordt helemaal niets gevraagd van werkgevers om mensen uit de sociale werkvoorziening of jonggehandicapten in dienst te nemen. Het verleden laat zien dat weinig werkgevers op vrijwillige basis mensen met een arbeidsbeperking aannemen. Dat betekent dat deze mensen niet aan de slag komen en afhankelijk blijven van een uitkering.’ Sterker nog, als de plannen van het kabinet doorgaan, zullen 30.000 banen in de sociale werkvoorziening verloren gaan.

De uitkeringen worden echter ook door het Kabinet verlaagd. Jonggehandicapten, bijstandsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking die bij normale werkgevers aan de slag gaan, verdienen mogelijk onder het minimumloon. De uitkering voor jongeren met een gedeeltelijke arbeidshandicap en bijstandsuitkering wordt fors verlaagd. Karabulut: 'Geld afpakken van mensen die al geen cent te makken hebben, is een laffe bezuiniging en leidt uiteindelijk tot meer armoede en uitsluiting. Juist mensen met een arbeidsbeperking hebben recht op werk en een eerlijk loon. Dat is een kwestie van beschaving.'

De SP is begonnen met een grootschalige campagne om deze slechte plannen van tafel te krijgen. Volgens Karabulut is fel protest noodzakelijk. Hiervoor heeft het Kamerlid de campagnewebsite ‘Armoede werkt niet’ gelanceerd waar mensen met en zonder arbeidsbeperking de campagne kunnen steunen en bij een meldpunt hun persoonlijke verhaal kwijt kunnen.