Kamer: Minister moet ingrijpen bij Abbott

De Kamer heeft vandaag een door SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen ingediende motie aangenomen. Hiermee wordt de nieuwe minister van Economische Zaken en Innovatie aan de slag gezet om te doen wat hij kan voor de werknemers van Abbott, Weesp. De Amerikaanse directie van het bedrijf besloot onlangs de onderzoeksafdeling in Weesp te sluiten. Een baanverlies voor ruim 500 mensen zou daarvan het gevolg zijn. Sharon Gesthuizen: 'Wij vragen de minister om te gaan praten en te onderzoeken hoe hij deze onderzoekers aan het werk zou kunnen houden. Dat kan moeilijk worden, maar niet geschoten is zeker mis. En we willen dat de minister alle opties bekijkt, en dan vooral ook de optie om te kijken of er een doorstart gemaakt kan worden.'

Vertrekkend minister Economische Zaken Maria van der Hoeven sprak vorige week haar afkeer om zo op te treden uit. Zij wilde niet proberen om Abbott op andere gedachten te brengen. Haar opvolger zal nu echter toch werk moeten maken van de motie. Gesthuizen: 'Je kunt als minister heel wat bereiken. De minister moet ervoor zorgen dat de directie, in overleg met de ondernemingsraad, serieus werk maakt van het behouden van dit werk in Nederland. We hebben bij Organon in Oss gezien dat de politiek kan en moet helpen. Het is namelijk niet alleen vreselijk jammer voor de mensen die hun werk zouden verliezen - we moeten als Nederland ook zorgen dat we dit soort onderzoeksbanen koesteren. Zeker een minister die zich binnenkort bewindspersoon Economische Zaken en Innovatie mag gaan noemen moet daar pal voor staan!'

De motie werd mede ondertekend door de PvdA en GroenLinks.