Help Suriname bij het opruimen van Asbest

SP Tweede Kamerlid Paulus Jansen vraagt de Nedelandse regering om Suriname bij te staan in de aanpak van asbestverontreiniging. Het aanpakken van dit soort problemen is uiteraard in de eerste plaats de verantwoordelijkheid voor Suriname zelf. Nederland kan echter wel de helpende hand bieden bij het maken van een inventarisatie van de verontreiniging en een saneringsplan. "Met onze kennis en ervaring kan dat eenvoudig en snel worden uitgevoerd”, zegt Jansen. “Zo voorkomen we dat er in Suriname nog meer onnodige asbestslachtoffers vallen’.

Jansen kreeg steun van woordvoerders van veel andere partijen voor zijn vragen aan de regering.

Colin Overdiep, een Surinaamse Nederlander die zich het lot aantrekt van de bewoners van het Surinaamse Wageningen tipte de SP. Wageningen was voor de onafhankelijkheid een modelboerderij (10.000 hectare) van de Stichting Machinale Landbouw, deels eigendom van de Nederlandse staat. Inmiddels is er van die modelboerderij weinig meer over, maar ondervinden de bewoners wel de gevolgen van een andere erfenis uit die tijd: asbest en bestrijdingsmiddelen.

Alle woningen en bedrijfsgebouwen in het complex zijn voorzien van asbestcementdaken, die inmiddels door de tand des tijds zijn aangetast. Door het ontbreken van kennis op dit gebied kan het asbeststof zich verspreiden en zijn inmiddels tientallen bewoners overleden aan verschillende vormen van asbestkanker. Daarnaast lijden ook een aantal bewoners aan kwalen die het gevolg zijn van de grootschalige inzet van vliegtuigjes met bestrijdingsmiddelen.