Geen versnippering in de jeugdzorg

SP-Kamerlid Nine Kooiman is zeer bezorgd over de plannen van huisartsenpost Eudokia in Enschede om zelf jeugdzorg aan te gaan bieden. 'Als huisartsenposten zelf jeugdzorg gaan aanbieden raakt de jeugdzorg alleen nog maar meer versnipperd. Huisartsen moeten beter gaan samenwerken met de Centra voor Jeugd en Gezin en niet een nieuw jeugdzorg eilandje creëren. Daar heeft helemaal niemand wat aan.'

Vorig jaar heeft de Parlementaire Werkgroep Jeugdzorg, waar alle fracties uit de Tweede Kamer in vertegenwoordigd waren, geadviseerd dat het Centrum voor Jeugd en Gezin hét loket wordt voor alle jeugdhulpverlening. Dat zorgt voor duidelijkheid bij jongeren en hun ouders. Daarbij past het volgens Kooiman niet dat huisartsen nu zelf jeugdzorg gaan aanbieden. De huisartsenpost Eudokia in Enschede zegt zich genoodzaakt te voelen om zelf jeugdzorg aan te bieden omdat er lange wachtlijsten zijn bij de andere jeugdzorgaanbieders. Kooiman: 'De wachtlijsten moeten natuurlijk worden opgelost, maar dat betekent niet dat we nu langs elkaar moeten gaan werken. Het zou beter zijn wanneer de huisartsen deelnemen in de Centra voor Jeugd en Gezin en zo samen gaan werken.' Kooiman heeft de nieuwe staatssecretaris van VWS in schriftelijke vragen om opheldering gevraagd.