Betere bescherming tegen ongewenste reclame nodig

In het Europees Parlement woedt een discussie over toenemende reclame, onder andere via internet, en de gevolgen daarvan voor de consument. SP-Europarlementariër De Jong: 'Het gaat tegenwoordig al zover dat je persoonlijke e-mails worden meegelezen door bedrijven om je gerichte reclame toe te kunnen sturen. Het is hoog tijd dat de Europese Commissie dit soort privacyinbreuken gaat verbieden. Ook moet specifiek op kinderen gerichte reclame aangepakt worden.'

Internetreclame Deze week heeft De Jong dan ook voorstellen gedaan in het Europees Parlement om de consument beter te beschermen. Ook sprak de SP-Europarlementariër onder meer met Google over de bezwaren die er rondom internetreclame bestaan. De Jong: 'Ik heb aan de vertegenwoordiger van Google uitgelegd, dat het veel te ver gaat als mensen die via Gmail een email versturen over een verbroken relatie, vervolgens allerlei reclame krijgen van relatiebemiddelingsbureaus. Tenzij je van tevoren expliciet toestemming geeft voor het meelezen van e-mails, moet aan dit soort praktijken direct een einde komen.'

Kwetsbare groepen De SP´er heeft ook voorstellen ingediend om extra onderzoek te doen naar de impact van reclame op kwetsbare groepen, zoals kinderen. De Jong: "Ik wil van de Commissie weten wat de gevolgen zijn van de nieuwe, verfijnde reclametechnieken die tegenwoordig worden gebruikt. Ik zie niet in waarom kinderen bijvoorbeeld rondom tv- of radioprogramma's bestookt moeten worden met specifiek op hen gerichte reclame."