Postbodes verrast met steun uit Europees Parlement

´De liberalisering van de postsector is geen succesverhaal maar dreigt uit te lopen op een grote ramp. De echte feiten over massaontslagen, sociale dumping en slechtere service moeten snel boven tafel komen.` aldus SP Europarlementariër Dennis de Jong. Europees Commissaris Barnier moest vandaag het parlement toezeggen dat voor het einde van het jaar een gedegen onderzoek in het parlement besproken wordt over de gevolgen van de liberalisering. Niet alleen de linkse partijen waren bijzonder kritisch over de postliberalisering, zelfs sommige rechtse parlementariërs bevestigden de grote onrust onder kiezers en postbodes over de liberalisering. Zij steunden de eis voor een onderzoek dan ook van harte.

Einde liberalisering De Jong: ´onze inzet, een moratorium op de liberalisering is een belangrijke stap dichterbij gekomen. Dit onderzoek zal uitwijzen dat aan de belangrijkste voorwaarden nog niet is voldaan: er vindt sociale dumping en kwaliteitsverlies plaats´. Gesterkt door de uitkomst van het debat gaat de vervoerscommissie van het parlement nu een resolutie opstellen die nog meer druk op de Commissie gaat zetten. De SP-Europarlementariër ziet dit als een belangrijke steun voor de strijd die postbodes in Nederland voeren.

Postbodes strijdbaar Gisteren demonstreerden honderden postbodes tegen de liberalisering. Ook uit Nederland waren postbodes, vergezeld door SP Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen aanwezig. De Nederlandse postbodes waren blij met de uitkomst van het debat. Vooral de brede steun in het parlement geeft hoop voor Nederland. Zondag zullen Nederlandse postbodes in Rotterdam actie voeren; de postbodes zelf en De Jong zullen de Nederlandse postbodes het nieuws uit Europa brengen. ´Dit zal de strijdlust in Nederland onder postbodes voor een goede postsector en goed werk flink versterken, wij gaan er tegenaan!´ Aldus een van de Postbodes na het debat.