Postbodes houden week van actie: ‘Er is lang genoeg gepraat’

Als het aan het personeel van TNT ligt, wordt het een hete herfst. Op de actiebijeenkomst, gisteren in Nieuwegein, werd de week van 6 tot 12 september omgedoopt tot actieweek in de post. Wat de werknemers betreft gaan de handschoenen uit: ‘De boel moet plat,’ aldus de leden van de vakbonden. Maandag organiseerden de vakbonden de eerste actiebijeenkomst in Nieuwegein. Vandaag organiseren postbodes uit heel Europa een manifestatie bij het Europees parlement in Straatsburg. Aanstaande zondag sluit het TNT-personeel haar actieweek af met een actiedag in Rotterdam.

De vakbonden eisen dat TNT onmiddellijk stopt met het werven van flexkrachten. Voor veel postbodes is het onvoorstelbaar dat trouwe bezorgers ontslagen worden om plaats te maken voor lager betaalde flexwerkers. Daarnaast eisen de bonden een vacaturestop en dat alle openvallende vacatures moeten worden ingevuld met vast personeel. Nieuwe uitbestedingen zijn uit den boze en bestaande moeten zoveel mogelijk worden teruggedraaid. Gaat TNT niet in op de eisen, dan volgen er acties, aldus de bonden.

Voor veel TNT-werkers gaan de eisen van de bonden nog niet ver genoeg. ‘Op 1 oktober worden er al mensen ontslagen. Als het tij gekeerd kan worden, dan moet het nu gebeuren!,’ aldus één van de medewerkers.

Manifestatie

Ook voor SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is moment van actie bereikt. ‘Naast het massa-ontslag zijn incidenten waarbij de TNT-leiding medewerkers intimideert aan de orde van de dag. TNT doet er alles aan om te breken met een groot deel van het personeel. Als er nog langer alleen gepraat en geluisterd wordt, is het straks te laat. Het is tijd voor actie.’

Aanstaande zondag organiseren Rotterdamse TNT’ers samen met actiecomité Red de Postbode een actiedag in Rotterdam. De manifestatie start om 13:00 uur op Plein 1940. Gesthuizen: ‘We roepen alle TNT’ers op om te laten zien dat de concurrentie in de post tot wantoestanden leidt. En neem je gezin mee. Want als je er als TNT’er na jaren trouwe dienst uitvliegt, dan is dat niet alleen een persoonlijk drama. Het is een drama voor het hele gezin.’