'Niet stiekem bezuinigen op politie'

SP-Kamerlid Ronald van Raak roept woensdagavond minister Hirsch Ballin naar de Kamer om een einde te maken aan de bezuinigingen bij de politie. In juni van dit jaar steunde de Tweede Kamer een voorstel van Van Raak om deze bezuinigingen te stoppen. In praktijk blijkt dat de politiekorpsen wel degelijk maatregelen nemen en gewoon doorgaan met bezuinigen.

Van Raak: ‘Van overal in het land krijgen we meldingen dat politiemensen op straat worden gezet en politiebureaus worden gesloten. In het korps Midden en West Brabant bijvoorbeeld moeten 200 mensen verdwijnen. Ook worden hier politiebureaus gesloten, zodat mensen bijna geen aangifte meer kunnen doen. De minister zegt dat de korpsen verantwoordelijk zijn voor het personeelsbeleid, maar de korpsen zeggen dat zij handelen in opdracht van het ministerie. Het lijkt erop dat de minister en de korpschefs bewust onduidelijkheid scheppen, om hun onzalige plannen alsnog stiekem te kunnen doorvoeren. Wij hebben de minister opgedragen om de bezuinigingen uit de begroting te halen. Hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen en de plannen van de korpschefs van tafel vegen.’