Kamer steunt SP: Geen bezuinigingen op politie

De Tweede Kamer heeft vandaag het voorstel aangenomen van SP-Kamerlid Ronald van Raak om te stoppen met de uitvoering van de bezuinigingen bij de politie. In juni nam de Kamer een motie van Van Raak aan om een einde te maken aan de bezuinigingen van 192 miljoen euro per jaar, maar minister Hirsch Ballin van Binnenlandse Zaken weigerde deze uit te voeren. Vandaag heeft de Kamer haar tanden laten zien en de minister opgedragen om alsnog te stoppen.

Van Raak: ‘De Kamer heeft op mijn verzoek een streep gezet door de bezuinigingen op de politie, maar in de praktijk van alle dag gingen de voorbereidingen bij de korpsen gewoon door. Daardoor dreigen agenten te worden ontslagen en politiebureaus te worden gesloten. Die voorbereidingen moeten nu worden gestopt. Daarmee zijn de bezuinigingen op de politie eindelijk van tafel. Hopelijk kunnen we nu een nieuw begin maken en eindelijk gaan investeren in de mensen die ons land veiliger moeten maken.’

Agenten kunnen misstanden binnen de politie blijven melden via politie@sp.nl

Betrokken SP'ers