Gezondheidstoets bij uitbreiding bio-industrie

Tijdens een overleg over de q-koorts heeft minister Klink SP-Kamerlid Henk van Gerven toegezegd met de Nederlandse gemeenten te kijken hoe de volksgezondheidsbelangen bij uitbreidingsplannen voor de bioindustrie beter beschermd kunnen worden. Van Gerven: 'Het zou goed zijn als gemeenten via de Wet milieubeheer of de Wet ruimtelijke ordening megastallen kunnen toetsen op de gevolgen voor de volksgezondheid, bijvoorbeeld door een gezondheids-effectrapportage. Nu is dit helaas nog niet mogelijk.'

In Brabant willen melkgeitenhouders hun geitenstapel fors uitbreiden van 175.000 nu naar 275.000. Tot 1 juli 2011 is uitbreiding verboden vanwege de q-koorts epidemie. Hoe het daarna verder moet, is niet goed geregeld. Voor de preventie van toekomstige uitbraken van ziektes is het belangrijk dat gemeentes een instrument in handen hebben om gezondheidrisico’s van de intensieve veehouderij te kunnen beperken.