Arbeidsgehandicapten niet veroordelen tot armoede

SP-Kamerlid Sadet Karabulut is woedend op de branchevereniging van sociale diensten (DIVOSA). De voorzitter van DIVOSA, René Paas, stelt voor om werknemers met een arbeidshandicap voortaan structureel onder het minimumloon te laten werken. Karabulut: 'Hoe haalt deze directeur het in zijn hoofd om dergelijke ingrijpende politieke ingrepen te bepleiten waarmee arbeidsgehandicapten een leven lang veroordeeld worden tot armoede? Het is niet alleen een hele laffe aanval op arbeidsgehandicapten maar vooral een asociale bezuiniging over de ruggen van de meest kwetsbaren in onze samenleving'.

Karabulut zal morgen Minister Donner van Sociale Zaken oproepen afstand te nemen van deze uitlatingen en arbeidsgehandicapten rust en perspectief op eerlijk werk voor een eerlijk loon te bieden.

In dagblad Trouw van bepleit Divosa directeur een versobering van de uitkeringen van jongeren, gedeeltelijk arbeidsgehandicapten en mensen met een indicatie voor de sociale werkvoorziening. Dit zou betekenen dat arbeidsgehandicapten structureel onder het minimumloon komen te werken. De bezuiniging moet drie miljard euro opleveren. Karabulut: 'Deze bezuiniging zorgt niet voor een extra baan maar leidt tot verdere armoede en uitsluiting van mensen met een arbeidshandicap. Het kabinet dat met deze plannen aan de slag wil kan zijn borst natmaken, dit pikken we niet'.