Roemer wil alternatief regeerakkoord

SP-leider Emile Roemer nodigt Job Cohen en Femke Halsema uit om samen een alternatief regeerakkoord voor een Centrum-linkse coalitie te schrijven. Roemer wil dit akkoord aan de CDA-leden voorleggen als alternatief voor een rechtse minderheidskabinet. Volgens Roemer staat de rechtse samenwerking garant voor harde bezuinigingen, grotere verschillen en minder solidariteit. Bovendien meent Roemer dat een rechts kabinet niet de stabiliteit biedt die het land op dit moment nodig heeft.

Richting Cohen en Halsema benadrukt Roemer dat Centrum-links een meerderheidskabinet is van vier stabiele partijen die elkaar vinden op gemeenschapszin, solidariteit en gezonde overheidsfinanciën. Hij wijst ook op het ontbreken van een meerderheid in de Eerste Kamer en op de, in democratische opzicht, discutabele keuze voor een minderheidskabinet terwijl meerderheidsopties voor handen zijn. Roemer: “Dit is een staatsrechtelijke kikvorssprong waar menig democraat zijn wenkbrauwen bij zal fronsen. Een rechts kabinet legt de macht bij Wilders en maakt besturen moeilijk omdat de PVV ieder besluit kan dwarsbomen. Wilders wil scoren zonder mee te spelen, het CDA rekt de regels van het spel op om dit mogelijk te maken.”

Roemer eerder bij Lubbers

Emile Roemer bij een eerder bezoek aan informateur Lubbers (foto: Marco de Swart, ANP)

Het CDA houdt een congres na afloop van de besprekingen over een rechts kabinet. Volgens Roemer kunnen de leden van het CDA nog steeds kiezen. “De keuze is of nu eenmalig onderhandelen over Centrum-links of de komende jaren dagelijks onderhandelen met de PVV. Mij lijkt dit een heldere keuze voor de leden van het CDA."

De SP voelt zich gesterkt door de uitspraken van VVD-leider Rutte vanochtend. In de Telegraaf zegt Rutte dat hij “niet meer beschikbaar is voor andere varianten”. Roemer: "Rutte legt zichzelf definitief aan Wilders' ketting en neemt het CDA daarin mee." De SP-leider hoopt dat Halsema en Cohen ingaan op zijn verzoek om een conceptakkoord te schrijven: "Binnen het CDA is het enthousiasme over samenwerking met de PVV ver te zoeken. Ik denk dat Cohen, Halsema en ik tot een goed akkoord kunnen komen waar het CDA eigenlijk geen nee tegen kan zeggen. Met ons drieën kunnen we laten zien dat er een sociale uitweg uit de crisis is. We moeten dit in ieder geval proberen, er staat teveel op het spel." Eerder overhandigde Roemer een ‘routekaart naar Centrumlinks’ aan informateur Lubbers.