Irrgang: goed dat Verhagen topsalarissen bij hulporganisaties gaat onderzoeken

Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken maakte vandaag bekend dat hij een grootschalig onderzoek laat doen naar de hoogte van de salarissen bij de top van ruim honderd organisaties die zich bezighouden met ontwikkelingshulp. De SP had om dit onderzoek gevraagd nadat bleek dat verschillende directeuren van hulporganisaties een vorstelijk salaris verdienen.

SP-Tweede Kamerlid Ewout Irrgang: “Het is goed dat dit onderzoek er nu komt. In mei stelde de SP Kamervragen over het megasalaris van de directeur van het SNV (Stichting Nederlandse Vrijwilligers). Kort daarop maakte Verhagen bekend dat hij de subsidie van SNV wil gaan korten omdat de directeur niet bereid bleek salaris in te leveren. In juni stelde de SP vervolgens Kamervragen over het riante salaris van de directeur van het Rode Kruis. Ook het Rode Kruis werd door Verhagen op de vingers getikt over de beloning van de directeur en de berichtgeving daarover in haar jaarverslag. Samen met andere fracties hebben we vervolgens gevraagd hoe het met de rest van de topsalarissen bij hulporganisaties zit. Hierop heeft Verhagen nu een groot onderzoek aangekondigd.”

De SP’er vindt het belangrijk dat er zo snel mogelijk openheid van zaken komt: “Niets is zo schadelijk voor het imago van ontwikkelingshulp als de geur van megasalarissen waardoor onnodig geld aan de strijkstok blijft hangen.”