Hirsch Ballin volgt SP: asielkinderen voorlopig niet op straat

Minister van Justitie Hirsch Ballin stopt voorlopig met het op straat zetten van gezinnen met kinderen die in Nederland asiel aanvragen. SP-Kamerleden Nine Kooiman en Sharon Gesthuizen hadden hier bij de minister op aangedrongen, nadat vorige week weer een gezin met een klein kind uit het asielzoekerscentrum werd gezet en zonder middelen van bestaan op straat belandde.

Kooiman: “De Nederlandse Staat is verantwoordelijk voor de kinderen die in Nederland zijn. Het is een schending van de rechten van het kind hen zomaar op straat te zetten, dat is een land als Nederland onwaardig. Zo lang zij niet kunnen worden uitgezet moet Nederland opvang bieden, dat is in het belang van het kind. Het kind mag niet de dupe worden van een strijd tussen de ouders en de Nederlandse staat over de asielprocedure.”

De gekozen oplossing van de minister is nog niet definitief. Op 24 augustus zal het Gerechtshof in Den Haag zich verder uitspreken over het op straat zetten van gezinnen met kinderen. Kooiman: “De minister kiest nu eieren voor zijn geld. Na een aangenomen motie in de Kamer van Krista van Velzen en een aangenomen resolutie van de Raad van Europa kon de minister eigenlijk ook niet anders dan in te binden en voorlopig te stoppen met het op straat zetten van kinderen. Wat de SP betreft blijft het niet bij 'voorlopig' maar maken we hier definitief een einde aan. Kinderen horen natuurlijk niet op straat te zwerven.”