SP vreest leegloop personeel in de zorg en steunt Cao-acties

Ondanks het feit dat meer dan de helft van het personeel in de zorg overweegt ander werk te zoeken, weigert minister Klink op te komen voor de belangen van de werknemers. De SP steunt de Cao-acties van de werkers in de zorg dan ook van harte. SP-Kamerlid Henk Van Gerven: “Klink kiest alleen maar de kant van de werkgevers die alleen maar verslechtering willen. Zo roept hij wel op tot loonmatiging, maar is niet thuis wanneer wij hem vragen op te komen voor de werknemers.”

Van Gerven: “Er wordt misbruik gemaakt van de loyaliteit van werkers in de zorg en dat moet maar eens afgelopen zijn. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de werkers in de VVT-sector (verzorging, verpleging, thuiszorg) actie gaan voeren.” Deze mensen eisen behoud van hun koopkracht en willen geen verslechtering van hun arbeidsvoorwaarden. De SP staat achter deze eisen en maakt zich grote zorgen om de toestand van de zorg in Nederland. Van Gerven: “We komen voortdurend werknemers in de zorg te kort en in de toekomst zullen honderdduizenden extra handen aan het bed nodig zijn.”

De SP heeft zich de afgelopen weken regelmatig laten zien bij de Cao-manifestaties, om de werknemers een hart onder de riem te steken. Ook vroeg de SP de minister om in te grijpen. Henk van Gerven: “Minister Klink heeft wel mooie praatjes, maar jaagt ondertussen de werknemers de zorg uit. Dat kan zo niet doorgaan! Wij staan in ieder geval klaar voor de werknemers om ze te helpen waar we maar kunnen. Want we moeten investeren in het zorgpersoneel zodat ze voor de zorg behouden blijven en de kwaliteit van de zorg niet vermindert'”