Niet langer betalen voor pinnen in het buitenland

De SP fractie in het Europees Parlement heeft de Europese Commissie klachten overhandigd van Nederlanders die in Duitsland geld moesten betalen voor pinnen. Het gaat daarbij om bedragen tussen de 5 en 7.5 euro per transactie.

In antwoord op eerdere schriftelijke vragen van SP Europarlementariƫr De Jong had de Commissie om deze informatie gevraagd. De Commissie heeft bij de overhandiging nog eens duidelijk gemaakt dat niemand transactiekosten hoeft te betalen, als je bij het pinnen vooraf niet wordt verteld dat je extra kosten kwijt bent. De Jong: "In dergelijke gevallen moeten Nederlandse banken dan ook gelijk stoppen met het doorberekenen van deze kosten aan hun klanten. Het argument dat zij dit uit naam van de Duitse banken doen, gaat niet op."

Maar ook als er wel een waarschuwing vooraf wordt gegeven, is het waarschijnlijk in strijd met Europees recht om kosten in rekening te brengen. De Europese Commissie heeft naar aanleiding van de klachten, die bij de SP en de Nederlandse Consumentenbond binnen waren gekomen, de Duitse regering om opheldering gevraagd. Volgens de Commissie klagen niet alleen Nederlandse maar ook Belgische en Franse toeristen over de pinkosten die vooral door de Duitse Sparkassen in rekening worden gebracht. De SP verwacht dan ook dat er snel een einde komt aan de schimmige extra kosten maar laat weten in de tussentijd de Commissie op de huid te blijven zitten.