Miljoenenverspilling door lege jeugdgevangenis en nieuwbouw voor jeugdzorg

Er kunnen miljoenen worden bespaard door lege jeugdgevangenissen geschikt te maken voor gesloten jeugdzorg. Dat blijkt uit een uitzending van Nova van vanavond. De geplande nieuwbouw voor jeugdzorg in Zuid-Holland is wellicht niet nodig nu de splinternieuwe jeugdinrichting in Sassenheim deels leeg staat. SP-Tweede Kamerleden Sharon Gesthuizen en Nine Kooiman willen dat de nieuwbouw niet doorgaat. Gesthuizen: “Dit is je reinste geldverspilling. Ministeries moeten stoppen met werken alsof ze op een eilandje zitten, en gebruik maken van de capaciteit die er al is. ”

Al eerder wees de SP er op dat de lege jeugdgevangenissen (tijdelijk) een andere bestemming zouden moeten krijgen. Zo zouden de wachtlijsten voor de gesloten jeugdzorg in een klap kunnen worden opgelost. Minister Hirsch Ballin heeft op verzoek van de SP onderzocht of de inrichtingen voor andere groepen zouden kunnen worden gebruikt. Donderdag schreef minister Hirsch Ballin nog aan de Kamer dat het ministerie van Jeugd en Gezin geen behoefte had aan tijdelijke capaciteit van het ministerie van Justitie voor gesloten jeugdzorg. Vier dagen later blijkt dat minister Rouvoet nieuwbouw aan het plannen is in Zuid-Holland.