Hirsch Ballin moet nu echt stoppen met kinderen op straat zetten

De Raad van Europa heeft op 7 juli een resolutie aangenomen waarin de Nederlandse regering wordt opgeroepen om geen kinderen op straat te zetten. SP Tweede Kamerlid Nine Kooiman ziet dit als een duidelijke steun in de rug: “Een meerderheid van de Kamer stemde op 20 mei al in met een motie van SP-Kamerlid Krista van Velzen waarin wordt gesteld dat kinderen altijd recht hebben op een dak boven hun hoofd. Het CDA stemde als enige christelijke partij tegen. Dat is echt onbegrijpelijk. Gelukkig dat de Raad voor Europa nu Hirsch Ballin flink op de vingers heeft getikt.”

Op 20 mei was er een grote actie van de coalitie "Geen kind op straat!" De coalitie eist dat Nederland onmiddellijk stopt met het op straat zetten van gezinnen met kinderen. De SP steunt die actie van harte. Ook nadat de motie van Krista van Velzen was aangenomen maakte Hirsch Ballin echter geen einde aan de praktijk dat gezinnen met kinderen op straat worden gezet en alle vorm van opvang verliezen. Kooiman: “Ik heb nu in Kamervragen opnieuw geëist dat Hirsch Ballin er voor zorgt dat er geen gezinnen met kinderen meer op straat hoeven te zwerven. Ieder kind heeft recht op een dak boven zijn hoofd.”

De coalitie 'geen kind op straat' bestaat uit UNICEF Nederland, INLIA, Stichting LOS, Kerk in Actie, de Raad van Kerken, Stichting Kinderpostzegels Nederland, VluchtelingenWerk Nederland en Defence for Children-ECPAT.