Gesthuizen: “Minister moet luisteren naar gevangenispersoneel”

De voortdurende bezuinigingen op het gevangeniswezen zijn onverantwoord. Minister Hirsch Ballin van Justitie moet snel en heel goed gaan luisteren naar de terechte zorgen en klachten van het gevangenispersoneel. Dat eist SP-justitiewoordvoerder Sharon Gesthuizen in Kamervragen. Gesthuizen heeft alle begrip voor de brandbrief die de Ondernemingsraad in het gevangeniswezen aan het ministerie heeft geschreven: “Vanwege de voortdurende bezuinigingen op de gevangenissen blijft de werkdruk stijgen. Op verschillende locaties loopt te weinig personeel rond. Steeds meer mensen voelen zich onveilig op de werkvloer. Dit kan zo niet doorgaan, dan gebeuren er ongelukken.”

Gevangenispersoneel

De SP heeft een jaar geleden een enquête gehouden onder gevangenispersoneel en daarover een rapport 'Het gevangenispersoneel aan het woord' gepubliceerd. Uit deze enquête kwamen al alarmerende signalen naar voren. Het feit dat de bezuinigingen doorgaan en de situatie volgens het personeel verslechtert is volgens Gesthuizen ernstig. “Het personeel voorspelt chaos bij ongewijzigd beleid. Ik maak mij hier echt grote zorgen over. Het ziekteverzuim neemt toe, mensen voelen zich onder druk gezet door leidinggevenden om geen vakantie op te nemen en verplicht over te werken. Terwijl goed opgeleid personeel moet vertrekken worden goedkopere particuliere beveiligers ingehuurd. Ik wil opheldering van minister Hirsch Ballin, maar eis ook dat hij nu voor echte veranderingen gaat zorgen. De minister moet luisteren naar zijn personeel. Deze problemen kunnen niet langer ontkend worden.”