Gemeenten moeten bezuinigingen op WMO niet accepteren

“De gemeentes moeten niet akkoord gaan met de 200 miljoen bezuinigingen die minister Klink via de Wet Maatschappelijke ondersteunining op de patient wil afwentelen,” aldus SP-Kamerlid Henk van Gerven. De gemeentes onderhandelen nu met het kabinet over de bezuinigingen. “Het zou zeer onrechtvaardig zijn als de tekorten in de zorg die elders zijn veroorzaakt afgewenteld worden op de gemeenten en uiteindelijk de patiënt die part noch deel heeft aan de puinhoop die Klink ervan gemaakt heeft met zijn marktwerking.”

De invoering van de Wmo in 2007 betekende al een regelrechte aanslag op het voorzieningenniveau van de mensen die huishoudelijke hulp nodig hebben. Velen raakten hun vertrouwde hulp kwijt. Door het aanbestedingscircus van de gemeenten waarbij voornamelijk naar de prijs werd gekeken kwamen veel thuiszorginstellingen in grote problemen. Thhuiszorgmedewerkers zagen hun arbeidsvoorwaarden dramatisch verslechteren. Sommigen ging er 20% in salaris op achteruit en verloren de zekerheid van een baan. Ook is er in de AWBZ 800 miljoen bezuinigd op de begeleiding van mensen met beperkingen. Mensen doen daardoor in toenemende mate een beroep op de gemeenten voor ondersteuning.

Als de nieuwe bezuinigingsronde doorgaat betekent dit opnieuw een aanslag op de zorg die gemeentes moeten leveren. Destijds bij de overgang van de huishoudelijke hulp van het rijk naar de gemeente beloofde het kabinet dat er niet op bezuinigd zou worden. Henk van Gerven: “Nu 200 miljoen bezuinigen is woordbreuk. Onder geen beding moet de Vereniging van Nederlandse Gemeenten akkoord gaan. Laat het kabinet besparingen zoeken door eindelijk eens de topinkomens van de bestuurders aan te pakken, de prijzen van medicijnen verder te reguleren en te stoppen met de verspillende en bureaucratische marktwerking. Het is niet de gemeente bij wie de rekening moet worden neergelegd.”