Europese commissie moet fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor postwerkers garanderen

Het Europees Parlement debatteert op verzoek van de euro-fractie van de SP over de liberalisering van de posterijen. SP-er Dennis de Jong eist van de commissie dat fatsoenlijke salarissen worden gegarandeerd. “De schadelijke gevolgen van de liberalisering van de post in Nederland zijn overduidelijk: concurrentie op arbeidsvoorwaarden, massaontslagen en slechtere service. De verplichting van de Europese Unie om per 1 januari 2011 de postmarkten in heel Europa geliberaliseerd te hebben moet dan ook worden opgeschort. De Commissie moet eerst onderzocht hebben wat de gevolgen zijn. Daarnaast moeten de sociale rechten van werknemers zoals een fatsoenlijk salaris worden gegarandeerd.”

Het spoeddebat vindt plaats op de eerstvolgende plenaire vergadering van het Europees Parlement in september in Straatsburg. Om het spoeddebat te ondersteunen roept de SP postbodes op om te demonstreren in Straatsburg tijdens dit debat. Meer informatie daarover volgt op de speciale actiesite: www.reddepostbode.nl De vorige demonstratie in april in Brussel is mede aanleiding geweest voor dit debat. In Nederland heeft SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen er onlangs voor gezorgd dat er een einde komt aan concurrentie op arbeidsvoorwaarden in de postsector in Nederland.