Bezuinigingen brandweer levensgevaarlijk

SP-Kamerlid Ronald van Raak noemt het levensgevaarlijk om nu fors te bezuinigen op de brandweer. Woensdag maakte de commissie-Mans plannen bekend om 20 procent te bezuinigen door minder mensen en materieel in te zetten, de brandweer minder informatie te laten geven over brandveiligheid en mensen meer zelf verantwoordelijk te maken voor het bestrijden van brand.

Van Raak: 'Deze plannen zijn onmogelijk. Nu al heeft de brandweer te maken met een tekort aan brandweerlieden. Het aantal brandweervrijwilligers, dat 80 procent uitmaakt van de brandweer, loopt terug. Deze plannen zijn ook levensgevaarlijk. Voor de brandweerlieden, die straks minder hulp hebben bij een brand. Maar ook voor de slachtoffers, omdat de brandweer minder snel een pand binnen kan gaan. Bovendien hebben grote rampen als in Enschede en Volendam laten zien dat de brandweer bedrijven niet minder, maar juist meer moet voorlichten.'

Van Raak heeft goede hoop dat een nieuwe regering deze onzalige plannen niet zal overnemen: 'De Tweede Kamer heeft onlangs het voorstel van de SP overgenomen om te stoppen met de bezuinigingen op de politie, omdat deze de veiligheid in gevaar zouden brengen. De SP kreeg hierbij steun van VVD, D66 en GroenLinks. Deze partijen hebben veel uit te leggen als ze nu 20 procent gaan bezuinigen op de brandweer.'