SP-programma voor mensen met taalproblemen

In samenwerking met het bureau 'Eenvoudig communiceren' heeft de SP een boekje uitgebracht met de hoofdpunten van het verkiezingsprogramma in begrijpelijke taal. SP Kamerlid Renske Leijten: 'Verschillende mensen hebben ons er in de campagne op aangesproken dat politieke teksten vaak ontoegankelijk zijn voor mensen die moeite hebben met geschreven taal. We hebben ons dit aangetrokken, want onze partij wil juist zoveel mogelijk mensen betrekken bij de politiek. Het is zonde als mensen afhaken omdat geschreven teksten te onduidelijk zijn.'

Het boekje is voor de partij het eerste in zijn soort. Renske Leijten: 'Als SP proberen we onze verkiezingsprogramma zo toegankelijk mogelijk te maken, maar zeker zo'n 10 procent van de bevolking heeft echt moeite met geschreven taal. Deze kloof hopen we met dit boekje verkleinen. Ik ben erg benieuwd naar de reacties op dit initiatief.' Het boekje is ook te lezen via deze pdf. Gratis een fysiek exemplaar bestellen kan via Sjoerd Uitslag suitslag@sp.nl, ook kunt u daar opmerkingen kwijt.