SP: consumenten de dupe van invloed luchtvaartsector

De Europese Commissie heeft na druk van de luchtvaartsector besloten het voor gedupeerde reizigers minder makkelijk te maken schadevergoeding te krijgen. Dat blijkt uit uitgelekte notulen van de afdeling consumentenrechten van de Europese Commissie. Formulieren om consumenten te helpen hun geld terug te halen bij de luchtvaartbedrijven zijn nu lastiger te vinden. De SP heeft hier vandaag aan zowel de Europese Commissie als de Nederlandse regering vragen gesteld. Eurofractievoorzitter in het Europees Parlement Dennis: ‘Dit kan niet door de beugel: consumenten hebben recht op deze regeling en moeten door de afdeling consumentenrechten zo goed mogelijk hierbij worden geholpen. Als de luchtvaartsector hulp nodig heeft kan ze die gewoon aanvragen, maar dan niet over de ruggen van de gedupeerde luchtreizigers.’

Enkele jaren geleden vroeg de SP al meer aandacht van de Nederlandse regering voor de schadevergoedingregeling. SP Tweede Kamerlid Van Bommel vindt het onjuist dat om de luchtvaartbedrijven te helpen er gerommeld wordt met de rechten van reizigers en eist actie van de regering. Van Bommel: “Blijkbaar is de Commissie niet bestand tegen de lobby van het bedrijfsleven. Daarom wil ik van de minister weten of het ministerie nu zelf het voortouw gaat nemen om de consumenten op hun rechten te wijzen nu de Europese Commissie dat nalaat.”

Dennis de Jong is al langere tijd bezig met een campagne voor meer transparantie in Brussel. Zo dringt hij aan op betere regels voor toegang tot documenten, minder geheime documenten en moet er vooral rondom de lobby van grote bedrijven veel meer transparantie komen. De Jong: ‘dit is het zoveelste bewijs dat de regels van de interne markt in theorie de consument beschermen maar in de praktijk de industrie beschermt. Het is tijd voor een Europa dat oog heeft voor andere belangen dan slechts die van de grote bedrijven’.