Roemer wil gesprek met Tjeenk Willink

Emile Roemer

SP-leider Emile Roemer is verbolgen over het verloop van het formatieproces. Volgens Roemer worden de SP en de bijna één miljoen kiezers die op de partij stemden door beide informateurs genegeerd. Roemer heeft vandaag, per brief, formateur Tjeenk-Willink om een gesprek verzocht. Roemer wil in dat gesprek de informateur aanzetten een ontmoeting tussen PvdA, CDA, GroenLinks en SP te arrangeren om de mogelijkheden voor een centrum-links kabinet serieus te onderzoeken. Roemer: "Het past niet in een democratie een partij met 15 zetels compleet te negeren en niet te betrekken bij de onderhandelingen over een nieuwe regering."

Roemer is verbolgen over het negeren van de SP als onderhandelingspartner in het formatieproces: "Rosenthal besloot, tot mijn stijgende verbazing, om überhaupt niet verder met de SP te spreken. Hij heeft niet kunnen of niet willen horen dat ik bereid ben te onderhandelen over coalitiedeelname." Roemer stelt vast dat geen van de partijen die nu door Tjeenk-Willink zijn uitgenodigd zich heeft uitgesproken tegen de SP of tegen een centrum-links kabinet. Roemer: "Samenwerking tussen VVD en PvdA lijkt daarentegen verder weg dan ooit. De VVD noemde het PvdA-programma 'de langste zelfmoordbrief in de geschiedenis'. De PvdA zei in de verkiezingscampagne dat Nederland, wanneer de VVD de grootste wordt, een land wordt waarin we met ruggen naar elkaar komen te staan. De centrum-links variant biedt een uitweg uit deze impasse en is daarom het onderzoeken waard."

De vier partijen die een centrum-links kabinet zouden vormen, delen volgens Roemer belangrijke waarden als solidariteit, gemeenschapszin en soliditeit: "Het zijn vier partijen die het eens zijn over het kleinschalig organiseren van zorg en onderwijs en die in goed overleg kunnen komen tot sociale maatregelen voor het bestrijden van de crisis."

De SP-leider verwacht op korte termijn uitgenodigd te worden voor een gesprek met informateur Tjeenk Willink: "Het is slecht voor een democratie als partijen überhaupt niet worden uitgenodigd. De SP is een stabiele en betrouwbare partij die bereid is tot het maken van compromissen, maar dan moeten we wel in de gelegenheid worden gesteld."