Roemer: ‘Laat nu eerst kiezers aan het woord over AOW’

Volgens SP-leider Emile Roemer moet nu eerst de kiezer aan het woord komen over de verhoging van de AOW-leeftijd: “Van tevoren nog snel een akkoord sluiten doet de kiezers geen recht. Die kunnen immers hun stem op 9 juni inzetten en daarmee het beleid beïnvloeden. Daar is democratie voor.” Roemer reageert daarmee op het plan van de toppen van werkgeversorganisaties en vakcentrales.

De SP-voorman heeft gemengde gevoelens over wat er nu voorligt: “Uit de onderhandelingen blijkt in ieder geval dat er over de toekomst van de AOW nog alles besloten kan worden. Partijen die beweerden dat alles al in kannen en kruiken was, zitten er dus dik naast. Welke kant het opgaat hangt van de uitslag op 9 juni af. ”

Volgens Roemer zou het verkeerd zijn om net voor de verkiezingen een akkoord dicht te timmeren. “Dan worden de kiezers niet serieus genomen. Dat moeten we dus niet willen.“

Tegelijk bewijzen de besprekingen tussen vakbonden en werkgevers dat er nog steeds van alles mogelijk is met de AOW. Roemer: “Het lijkt erop dat een verhoging naar 67 stilaan achter de horizon zou kunnen verdwijnen. Dat zou dan winst zijn. De AOW wordt wellicht ook beter gekoppeld aan de welvaartsontwikkeling. Ook dat is goed.”

Maar de SP-lijsttrekker is nog geenszins tevreden: “Feit blijft dat de meeste mensen de AOW-leeftijd niet willen verhogen, en dat het financieel ook niet nodig is om de AOW betaalbaar te houden. En een ander feit is dat de meeste mensen veel liever maatregelen zien die mensen onder de 65 aan een baan helpen. Die oplossing zou voor iedereen veel beter zijn. Een hogere AOW-leeftijd leidt vooral tot meer ouderen in de bijstand. ”

Volgens Roemer is het akkoord op een aantal punten ook slechter dan het oorspronkelijk plan van het kabinet Balkenende IV: “Het kabinetsvoorstel kende tenminste nog een uitzondering voor zware beroepen. Dat lijkt in dit voorstel te ontbreken.” Roemer ziet ook niks in de strafkorting van 6,5% die iemand krijgt als hij toch met 65 stopt. Roemer: "Met wat er nu ligt, worden vooral de werkers in de bouw, schoonmaak, havens en andere zware beroepen in de steek gelaten."