Roemer: “Kritisch zijn op modellen en nu samenwerken”

“Progressieve partijen moeten kritischer zijn over de modellen van het CPB en nu werk maken van samenwerking.” Dat stelt SP-lijsttrekker Emile Roemer in een open brief aan Marcel van Dam. De opiniemaker zette in de Volkskrant van afgelopen donderdag vraagtekens bij het rekenwerk van het CPB. Roemer: “Progressieve partijen zouden zelfstandig de wereld moeten analyseren om alternatieven te kunnen formuleren. En ik hoop dat ze eindelijk stoppen met het lonken naar rechts en de samenwerking zoeken op links.

Volgens de SP-leider wordt omtrent de vergrijzing paniekvoetbal gespeeld: “Als enige progressieve partij heeft de SP verdedigd dat we in vijf jaar niet alle begrotingsproblemen in de komende vijftig jaar moeten willen oplossen. Ik vind het erg jammer dat de PvdA zich heeft laten intimideren door rechts en haar plannen op het laatste moment heeft bijgesteld. Links buigt teveel voor rechts, we moeten rechtop staan en samen gaan voor onze sociale alternatieven. De SP waarschuwde in een vroeg stadium voor het uit de hand lopen van het neoliberale kapitalisme. Wij laten nu zien dat er een sociale uitweg is uit deze crisis.”

Betrokken SP'ers