Roemer blij met AOW-referendum

SP-lijsttrekker Emile Roemer is blij dat FNV-voorzitter Jongerius een referendum wil houden over de voorgenomen verhoging van de AOW-leeftijd. De leider van de SP noemde het eerder ‘eigenlijk onfatsoenlijk’ dat de werkgevers en de vakbonden enkele dagen voor de verkiezingen een akkoord sloten over verhoging van de AOW-leeftijd. Veel werknemers lieten de SP de afgelopen dagen weten niets te zien in de plannen van de FNV. Onderzoek van Maurice de Hond liet eerder zien dat een meerderheid van de kiezers wil dat de AOW-leeftijd op 65 jaar blijft.

FNV en SP in actie: 65 blijft 65

Roemer: "Ik snap niet dat de FNV dit akkoord zo vlak voor de verkiezingen heeft gesloten. In een democratie beslissen de kiezers en die moeten zich nu eerst uitspreken. Ik denk dat Agnes Jongerius dat ook heeft begrepen. Het is goed dat zij nu de leden van de FNV om hun mening vraagt. Op 9 juni kunnen alle Nederlanders zich uitspreken."

In het voorstel van de werkgevers en de vakbonden wordt de AOW-leeftijd verhoogd naar 66 jaar – en later naar 67 jaar. Er is geen bijzondere regeling voor zware beroepen. Mensen die op hun 65e willen stoppen krijgen een strafkorting van 6,5 procent – oplopend tot 13 procent. Roemer rekent erop dat de leden van de FNV niet akkoord zullen gaan met dit voorstel.