Mantelzorgers kiezen SP tot grootste partij

Als het aan de mantelzorgers ligt, wordt de SP de grootste partij met 31 zetels. Dat blijkt uit een peiling van Mezzo, de vereniging voor mantelzorgers en vrijwilligerszorg. Volgens de peiling komt de SP met 21% van de stemmen uit de bus, gevolgd door PvdA (18%) en GroenLinks (12%). Hiermee zou een linkse meerderheid ontstaan van 76 zetels. SP Kamerlid Renske Leijten is blij met de uitkomst: “Niet alleen hebben wij goede voorstellen in ons programma, maar we hebben het de afgelopen jaren ook steeds opgenomen voor mantelzorgers. Dat de rechtse partijen zo slecht scoren in deze peiling, verbaast me niets. Waar wordt bezuinigd op de AWBZ, moeten de gevolgen vaak opgevangen worden door mantelzorgers, die al zwaar overbelast zijn.”

De SP verbetert de AWBZ in plaats van hem uit te kleden en kiest voor meer ondersteuning voor mantelzorgers en vrijwilligers. Thuiszorg wordt ruimhartiger toegewezen en de respijtzorg wordt verruimd. De SP maakt de bouw van mantelzorgwoningen op eigen erf mogelijk en laat mantelzorg zwaar meetellen bij de toewijzing van een woning. Ook wordt het voor mantelzorgers mogelijk zorgverlof op te nemen.