Kritiek SP bevestigd: Eigen Risico slaat volledig de plank mis

Het Eigen Risico in de zorgverzekering is niet alleen asociaal, het is ook nog onzinnig. Dat blijkt uit een onderzoek van NIVEL, dat deze week werd gepresenteerd. NIVEL heeft onderzocht of het Eigen Risico effect heeft op de mate waarin mensen gebruik maken van zorg. De resultaten zijn glashelder: voor 95% van de ondervraagden heeft het verplichte Eigen Risico (155 euro in 2009) geen effect op de hoeveelheid zorg die wordt gebruikt. SP Kamerlid Renske Leijten: "Hiermee is weer eens aangetoond dat ouderen, zieken en gehandicapten geen shoppende consumenten zijn die belastinggeld verbrassen op de ‘zorgmarkt’. Voor deze mensen is zorggebruik geen vrije keuze, maar een bittere noodzakelijkheid. Wat voor maatschappij zijn we geworden, dat we mensen laten boeten omdat ze ziek of gehandicapt zijn?"

De SP is om meer redenen tegen het Eigen Risico in de zorg. Zieken, die vaak weinig te besteden hebben, moeten betalen voor een lage premie voor gezonde mensen. Dat is omgekeerde solidariteit en de wereld op zijn kop. Ook deze kritiek wordt bevestigd door het NIVEL-rapport. De 7% ondervraagden die voor een vrijwillig eigen risico kiezen, doen dat omdat ze graag een lage premie willen en toch al weinig gebruik hoeven te maken van zorg. Leijten: "Dit is veelzeggend. Als je gezond bent krijg je een beloning. Maar ben je ziek, dan betaal je de prijs."

De SP is de enige partij die kiest voor het afschaffen van het Eigen Risico en heeft zich voortdurend verzet tegen de invoering ervan. Alle andere partijen, van GroenLinks tot de VVD en PVV, houden deze maatregel in stand of willen het Eigen Risico zelfs fors verhogen. Leijten: "Als die plannen doorgaan, breekt vroeg of laat het moment aan dat mensen door puur geldgebrek geen zorg meer durven vragen. Dat betekent dat gezondheidsproblemen uit de hand kunnen lopen, met alle gevolgen van dien. We moeten onmiddellijk kappen met deze gevaarlijke onzin, voordat er slachtoffers vallen."

Betrokken SP'ers