Zorgwerkers eisen respect voor beroepseer en einde marktwerking

Op 12 mei, de geboortedag van Florence Nightingale, trotseerden een paar honderd zorgwerkers de kou en regen om te demonstreren tegen de marktwerking en de bureaucratie in de zorg. De zorgmanifestatie was georganiseerd door verschillende actiegroepen Zorgcrisis, NuBasta, GGZ laat zich horen, Zorg geen Markt, Tekorten-in-de-Zorg, Zorg in Actie, Beroep in Actie en Stichting Beroepseer. De SP was er om ze te steunen.

Renske Leijten spreekt de demonstranten toe

SP-Kamerlid Renske Leijten sprak de demonstranten toe en drukte hen op het hart om niet op te geven. Leijten: "Zorgwerkers mogen niet de moed opgeven en moeten blijven vechten voor hun beroepseer en voor de belangen van hun patiënten en bewoners. Doe je werk met je hart en laat je hart spreken als je werk wordt gefrustreerd door regels, productdenken en tekort aan collega’s. Als zorgwerkers zich niet luidkeels verzetten, zal er niets veranderen." De demonstranten waren zeer vastberaden om de politiek in Den Haag wakker te schudden. Leerlingen van het ROC Noorderpoort uit Groningen baarden opzien met een flitsende dansactie. Met een wedstrijdje “wie kan het snelste steunkous verwisselen” werd de stopwatchzorg op de hak genomen en de "Raging Grannies" hadden hun woede vervat in verschillende liederen.

Zorg geen markt

Renske Leijten nam een petitie voor een parlementair onderzoek naar de marktwerking in de zorg in ontvangst, gesteund door meer dan 10.000 zorgwerkers. Leijten: "Hier ga ik zeker de andere Kamerleden weer de oren mee wassen. Het wordt hoog tijd dat er een parlementaire enquête komt over de rampzalige gevolgen van het marktdenken voor onze zorg".

Zorg geen markt