Veel waardering publiek en pers voor eerste grote tv-debat Roemer

Het eerste optreden van Emile Roemer in een groot lijsttrekkersdebat op televisie, vanavond uitgezonden vanuit Carré, is zeer goed ontvangen. Op het sociale netwerk Twitter gaven duizenden kijkers live commentaar op het debat, dat was georganiseerd door het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio en RTL. Velen – ook aanhangers van andere partijen - waren positief verrast over de vuurdoop van de nieuwe SP-leider. Ook in de nabeschouwing reageerden journalisten, waaronder Frits Wester, enthousiast op het 'verrassend goede optreden' van Emile Roemer.

Emile Roemer bij RTL debat

ANP/ Robin Utrecht

Op de website Twopcharts.com dat waardering op twitter onderzoekt, scoorde Roemer met een 7.4 het hoogste cijfer van alle lijsttrekkers, die niet boven de 6 kwamen. Het onderwerp 'Roemer' was zelfs eventjes wereldwijd een 'trending topic', één van de meest besproken onderwerpen op Twitter.

Het debuut van Roemer werd ook door journalisten geprezen op Twitter.

Verslaggever Lucas Benschop van NU.nl twitterde al snel: "Roemer lijkt echt in vorm."

“Roemer is sterk zeg,” meldde Parool-journaliste Marieke Monden, na de eerste confrontaties.

RTL Nieuws verslaggever Jos Heymans: “Cohen en Roemer zijn even onervaren in tv-debatten, maar Roemer is leuker.”

Opzij-hoofdredactrice Margriet van der Linden was het met hem eens: "Verschil Roemer en Cohen als verse leider: humor!"

HP-De Tijd journalist Bas Paternotte: "Roemer verdedigt de Red Vote met verve"

Politiek verslaggever Kustaw Bessems: "En 't verschil tussen Roemer & Cohen is denk ik niet alleen presentatie, ook vertrouwdheid met ideeën partij & geloof daarin."

Ook in de nabeschouwing op RTL4 was er groot enthousiasme. Job Woudt van het Financieele Dagblad: "Roemer wist zijn partij buitengewoon goed neer te zetten"

Frits Wester: "Roemer was een verademing, de openbaring van het debat. Hij kwam voor een hell of a job, Jan Marijnissen opvolgen is bijna onmogelijk. Maar hij stond er echt, deed het ontspannen, deed het goed voor de eigen achterban. Ik denk dat Roemer hier iets terug haalt bij de PvdA."

Syp Wynia van Elsevier: "Hij had de VVD en het CDA te pakken, iets wat de PvdA naliet. Het was inhoudelijk een sterk optreden."