'Stop met gratis weggeven van CO2-uitstootrechten'

“Nederland sponsort vervuilende bedrijven met miljarden euro’s, die ook nog eens de niet gemaakte kosten doorberekenen aan consumenten. We moeten zo snel mogelijk ophouden met het gratis weggeven van CO2-emissierechten.” Dat zegt SP-Kamerlid Paulus Jansen in reactie op het bericht in Trouw dat bedrijven 14 miljard euro winst hebben gemaakt met de gratis verkregen rechten om CO2 uit te stoten. De SP heeft als een van de weinige partijen het veilen van alle CO2-emissierechten in haar verkiezingsprogramma staan.

Bedrijven krijgen nu de rechten om CO2 uit te stoten gratis vanwege de concurrentiepositie met bedrijven in de VS, die ook niet hoeven te betalen voor uitstoot van CO2. Onderzoeksbureau CE Delft maakte vandaag bekend dat veel bedrijven die niet gemaakte kosten voor CO2-rechten in veel gevallen toch doorberekenen in hun eindproducten. Paulus Jansen: “Dit onderzoek toont aan dat het met die verslechterende concurrentiepositie wel meevalt. Het leidt alleen maar tot een verschuiving van inkomen van consumenten naar het bedrijfsleven. Bedrijven moeten dus gewoon gaan betalen voor dit ‘recht om te vervuilen’. Dit kan Nederland tussen 2012 en 2018 zo’n 10 tot 15 miljard opleveren.”

Deze forse opbrengsten van de emissieveiling kunnen worden ingezet voor de vergroening van de industrie. Via stimuleringsmaatregelen voor energiebesparing en schone energie kan de industrie dat geld dan terug krijgen. “Zo maken we Nederland weer koploper in duurzaamheid”, zegt Jansen. “Onder de kabinetten Balkenende is Nederland wel erg ver afgezakt op de internationale duurzaamheidsladders.”