Stop het dumpen van staatsobligaties door banken

Het Europese herenakkoord tussen banken en regeringen tegen het dumpen van Zuid-Europese obligaties werkt niet. Dat is duidelijk geworden nu blijkt dat Ageas, het voormalige Belgische deel van Fortis, voor maar liefst 4,8 miljard aan Zuid-Eropese staatsobligaties heeft verkocht. SP-Kamerlid Ewout Irrgang verlangt van de minister van Financien dat hij samen met de andere Europese ministers afdwingbare afspraken maakt tegen het dumpen van obligaties.

Toen de rente op Griekse staatsobligaties wel heel erg hoog op begon te lopen zette de Europese Centrale bank een nieuw middel in. Ze ging staatsobligaties van financiële instellingen kopen om zo de rente omlaag te brengen. Alhoewel dit de financiële markt tot rust bracht, werd ook de mogelijkheid geschapen voor banken en verzekeraars om makkelijk hun Zuid-Europese obligaties te lozen. In plaats van dat de overheden zelf een stokje staken voor het massaal dumpen van Zuid-Eropese obligaties, lieten ze afspraken daarover over aan de banken en verzekeraars zelf. “Dat is de kat op het spek binden” zegt SP-Kamerlid Ewout Irrgang. “De banken en verzekeraars zijn niet streng genoeg voor zichzelf en verbinden geen sancties aan het massaal dumpen van obligaties bij de ECB. Partijen die zich niet aan het herenakkoord houden krijgen worden daar nu rijkelijk voor beloond.”

Ageas verkocht in ruim een week tijd voor 1,7 miljard euro aan Griekse obligaties, voor 2,1 aan Italiaanse obligaties en voor 900 miljoen aan Portugese obligaties. Zo gebruikte het tegen de afspraken in het opkoopbeleid van de ECB om massaal van haar riskante obligaties af te komen. Ewout Irrgang wil van minister de Jager weten of hij zijn Belgische collega heeft aangesproken op het gedrag van de Ageas en vraagt om maatregelen op Europees niveau tegen het massaal dumpen van staatsobligaties.