‘SP heeft beste financiële paragraaf’

De SP heeft de beste financiële paragraaf, aldus econoom David Hollanders op de website Joop.nl. PvdA en GroenLinks komen op een gedeelde tweede plaats uit. Hollanders heeft in de partijprogramma’s vooral gekeken naar wat partijen geleerd hebben van de financiële crisis.

De econoom keek daarbij in het bijzonder naar de bankenbelasting, de aanpak van bonussen, de tobin taks, verplichtingen voor hogere reserves bij banken en meer bevoegdheden voor de overheid om in te grijpen bij banken in nood. Bij de SP viel in het bijzonder de oprichting van een Nieuwe Nationale Investeringsbank op: “Dit maakt dat niet alleen de verliezen voor de overheid zijn maar ook de winsten en het is lastig om dat onredelijk te noemen.”

SP-Kamerlid Ewout Irrgang: “Het is niet toevallig dat de SP het meest geleerd lijkt te hebben van de financiële crisis. De SP waarschuwde namelijk ook al voor de financiële crisis voor de gevaren van bonussen en de liberalisering van de financiële sector. Juist daarom is de SP de partij voor de noodzakelijke grote schoonmaak in de financiële sector.”