Roemer op campagne in Den Bosch en Almere

Emile Roemer voerde dinsdag campagne in Den Bosch en op de Libelle Zomerweek in Almere. De SP-lijsttrekker ontving op de Libelle Zomerweek het kinderboek ‘Weet jij het al?’ uit handen van de schrijver Rindert Kromhout. In Den Bosch deelde Roemer tomatensoep en folders uit bij het station en plakte ook de eerste campagneposters die de SP in Brabant verspreidt met de slogan 'Onze man in Den Haag'.

Het verkiezingsjournaal volgde Roemer tijdens de Libelle Zomerweek

Tijdens een goed bezochte campagneavond in de Verkadefabriek opende Roemer de aanval op het CDA. Volgens Roemer zegt die partij verder te willen kijken dan de Randstad, maar heeft het Brabant flink in de steek gelaten. “ Neem de hele Q-koorts affaire. Brabant wist het al lang: dit is en wordt een groot probleem. Maar Den Haag bleef afwachten. Dat heeft kostbare tijd gekost en groot leed veroorzaakt. Dat had niet gehoeven als CDA-ministers Verburg en Klink eerder naar ons Brabantse Kamerlid Henk van Gerven hadden geluisterd. Onze voormalige huisarts trok al tijden aan de bel.”

Emile Roemer

Roemer wees daarnaast op de verkoop van de energiebedrijven. “Het CDA en ook de PvdA keken alleen maar naar de euro's die de verkoop van Essent en Nuon op de korte termijn zou opbrengen. De prijs die we er op de lange termijn voor betalen is hoog. Er wordt nu in het buitenland besloten over de prijs van ons gas- en elektriciteit én we hebben niets meer te zeggen over de manier waarop die wordt opgewekt.”

Daarnaast waarschuwde Roemer de aanwezigen niet de trappen in de sprookjes over de verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar. “De verhoging zou nodig zijn omdat de AOW door de vergrijzing anders onbetaalbaar wordt. Onzin. Meer ouderen betekent ook meer pensioenen waar inkomstenbelasting over wordt betaald. Ook zij betalen dus gewoon mee aan het betaalbaar houden van onze AOW.”

“Men wil u ook doen geloven dat hiermee 4 miljard euro wordt bezuinigd. Dat is niet waar. Natuurlijk, met een verhoging van de AOW-leeftijd wordt ouderen twee jaar AOW afgepakt en daarmee bespaar je veel geld. Maar heel veel van deze mensen zijn dan al lang door hun werkgever aan de kant gezet en hebben dus een andere uitkering, bijvoorbeeld de WW of bijstand. Ook dit kost handen vol geld! We moeten eerst de mensen onder de 65 die op dit moment niet aan een baan komen aan het werk helpen,” aldus de SP-lijsttrekker.