Onmiddellijk verbod bonussen bij instituten met overheidssteun

Er moet een onmiddellijk hard bonusverbod komen bij banken en andere instituten die geld van de overheid ontvangen hebben. Die eis stelde Emile Roemer vandaag voor de deur van Beursplein 5 in Amsterdam. Ook wil de SP-voorman dat de regering zijn motie uitvoert om het speculeren met geleende staatsobligaties door banken en beleggers te verbieden. Roemer: "Duitsland en Frankrijk doen al wat wij voorstellen. Maar onze minister-president blijft maar aarzelen. Dat moet afgelopen zijn. Doe wat een meerderheid van de Tweede Kamer vorige week op mijn voorstel uitsprak. Treuzelen kan niet meer,meneer Balkenende!"

Emile Roemer

Er moet volgens Roemer een grote schoonmaak komen in de financiële en economische wereld. Dat is beter dan bot bezuinigen op koopkracht, zorg en sociale voorzieningen. Daarbij moeten banken en beleggers worden aangepakt. Hard ingrijpen in de financiële wereld is nodig om te voorkomen dat de crisis van nu zich in de toekomst herhaalt.

CDA en VVD geven banken en beleggers vrij spel en willen juist draconische bezuinigingen. Die zullen echter alleen maar leiden tot een diepere en langere crisis. Roemer verwees naar de regering van premier Colijn in de jaren dertig. "Die bezuinigde zo hard dat Nederland later dan andere landen uit de crisis kwam. VVD en CDA hebben kennelijk niks van de geschiedenis geleerd. Wij wel. Wij willen een sociale uitweg uit deze crisis. En we willen voorkomen dat mensen die het moeilijk hebben nu de rekening van de crisis gepresenteerd krijgen. Daar horen we met zijn allen voor te gaan liggen!"