De Jong: ‘Maak EU democratischer en socialer’

‘Leg de sociaaleconomische toekomst van ons land niet onwrikbaar vast, zonder de Nederlandse kiezers de kans te geven zich daar op 9 juni over uit te spreken.’ Dat zegt Dennis de Jong, fractievoorzitter van de SP in het Europees Parlement. Hij confronteerde commissievoorzitter Barroso woensdag met de SP visie op het strategieplan ‘Europa 2020’.

Vijf SP-voorstellen

De Jong presenteerde vijf voorstellen voor een democratischer en socialer Europa. ‘Het gevaar bestaat dat het demissionaire kabinet Balkenende nog net voordat ze opstapt via Europese afspraken de economische toekomst vastlegt. Een nieuw kabinet moet dan na 9 juni opnieuw tien jaar neoliberaal EU-beleid uitvoeren. Wij zeggen: geef Nederland de ruimte om via verkiezingen haar eigen economische toekomst socialer in te richten’

Investeren De Jong presenteerde nog vier andere voorstellen om Europa sociaal te maken. ‘De EU kiest wel voor werkgelegenheid maar niet voor goed werk: nog steeds neemt het aantal werkende armen toe en zijn veel jongeren aangewezen op flexwerk. De SP kiest voor werk dat loont.’ Daarnaast wil de SP dat EU-lidstaten de ruimte krijgen om ook in tijden van economische crisis te investeren in zorg en onderwijs. De Jong: ‘Als er in Europa bezuinigd moet worden dan moet de EU bij zichzelf beginnen en de voorgestelde 5,8 procent begrotingsgroei voor volgend jaar terugdraaien en stoppen met het rondpompen van geld’.

Sociaal europa In ‘Europa 2020’ kiest de EU nog te veel voor grote bedrijven, terwijl het midden- en kleinbedrijf de echte banenmotor van de economie is, aldus De Jong: ‘De SP wil in openbare aanbestedingsprocedures meer ruimte voor sociale en kwaliteitscriteria en meer mogelijkheden voor kleinere bedrijven om overheidsopdrachten uit te voeren. Ook denkt de EU dat alleen economische groei helpt bij armoedebestrijding, maar er wordt niets gedaan aan het graaigedrag. De Jong: ‘De armen worden armer en de rijken alsmaar rijker, dit moet nu gekeerd worden’.