De Jong enthousiast over nieuw rapport over Europese interne markt

Vandaag presenteerde professor Monti het rapport dat hij in opdracht van de Europese Commissie schreef over de Europese interne markt. SP-fractievoorzitter in het EP, Dennis de Jong, waardeert het rapport waarin Monti voorstellen doet om het draagvlak voor de interne markt bij de gewone mensen te vergroten. Monti constateert dat de interne markt menselijker en socialer moet worden, iets waar de SP al heel lang op aandringt. Ontevreden is De Jong over het voorstel om ook de gezondheidszorg onderdeel te laten worden van de interne markt: "zorg is geen markt".

De Jong: "Lange tijd kwam er alleen maar slecht nieuws over de interne markt. Sociale rechten en publieke voorzieningen werden ondergeschikt gemaakt aan de marktwerking. Het Monti-rapport zou een omslagpunt kunnen zijn: Monti gaat concreet in op de zorgen van burgers en doet voorstellen om die weg te nemen." Het gaat daarbij met name om de sociale rechten, die Monti voorstelt te versterken. Zo stelt hij voor het stakingsrecht Europees te erkennen. De Jong: "Vanmiddag antwoordde Monti op mijn vraag dat hij voorstander is van het beginsel van gelijk loon voor gelijk werk. Dat moet dan bijvoorbeeld wel in de detacheringsrichtlijn worden opgenomen".

Ook bepleit Monti versoepeling van de aanbestedingsregels zodat het Midden- en Kleinbedrijf hier meer van kan profiteren en lokale en regionale overheden er minder last van krijgen. De drempel voor aanbestedingen moet volgens Monti omhoog, zodat minder overheidsopdrachten eronder vallen. Verheugd is De Jong ook over het voorstel van Monti te komen tot een gemeenschappelijke grondslag voor de vennootschapsbelasting, om daarna de discussie te kunnen starten over een minimumpercentage. Hiermee wordt de concurrentie tussen lidstaten (race to the bottom) tegengegaan.