Harde norm voor dure externen op ministeries

De Tweede Kamer nam donderdagavond unaniem het voorstel van SP-fractievoorzitter Emile Roemer aan om grenzen te stellen voor de inhuur van externe adviseurs, interim-managers en andere externe medewerkers bij ministeries. Voortaan mogen die niet meer dan 10 procent van het totale personeelsbudget uitgeven aan externen. Dat leidt tot een bezuiniging van zo’n 400 miljoen euro. In 2009 gaven ministeries in totaal 1,35 miljard euro uit aan externe medewerkers.

Roemer: “De ministeries zijn lui geworden. Er is een cultuur van inhuur ontstaan, via commerciële bureautjes. Soms nemen ambtenaren ontslag en laten zij zichzelf duur extern inhuren. Deze externen zijn ook nog eens passanten, die opgedane kennis en kunde meenemen en veel minder betrokken zijn bij de organisatie. In tijden van crisis moet de overheid snijden waar het vet zit. Vandaag hebben we een begin gemaakt bij de ministeries. Maar wat de SP betreft gaan we ook provincies en gemeenten deze norm opleggen. Dan kunnen we miljarden bezuinigen.”