Grote stap vooruit naar betere jeugdzorg

“Er is vandaag misschien een kleine stap gezet door de politiek, maar er is een grote stap vooruit gezet voor de zorg aan jeugd.” Dit zegt SP-Kamerlid Renske Leijten in reactie op het rapport van de parlementaire werkgroep jeugdzorg dat vandaag is verschenen.

De parlementaire werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van alle politieke partijen, waaronder SP-Kamerlid Marianne Langkamp, en heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de jeugdzorg. De werkgroep heeft hiervoor tientallen mensen die werken in de jeugdzorg en andere betrokkenen gevraagd wat er zou moeten veranderen en verbeteren in de jeugdzorg. Vandaag presenteerde de werkgroep het rapport met 11 voorstellen. Leijten: “Eén financieringsstroom, weg met de indicatiestelling, meer preventie, laagdrempelige hulp dicht bij de gezinnen en één hulpverlener per gezin. Hier heeft de SP jaren voor geknokt en vandaag is de dag dat de parlementaire werkgroep eenduidig, vanuit alle partijen in de Kamer, hetzelfde adviseren. Het voelt voor mij als een overwinning dat gezinnen en jeugdhulpverleners nu eindelijk hierin zijn gehoord en gekend.”

De SP is blij dat de werkgroep verder durft te denken dan minister Rouvoet die vorige maand met zijn visie kwam op de jeugdzorg. Zo adviseert de werkgroep te komen met één financieringsstroom voor de jeugdzorg zodat gezinnen niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ook vindt de werkgroep dat indicatiestelling voor de vrijwillige jeugdzorg niet nodig is. Na de verkiezingen zal de Kamer praten over wat er met de aanbevelingen van de werkgroep gaat gebeuren.

Leijten: “Het is belangrijk dat de politiek niet blijft toekijken hoe zaken fout lopen in de jeugdzorg. Het is tijd dat gezinnen zorg krijgen als zij dat nodig hebben en het kind eindelijk centraal staat. En het is de hoogste tijd dat jeugdhulpverleners niet geboeid zitten achter hun computer maar daadwerkelijk kunnen doen waarvoor zij het werk zijn gaan doen, hulpverlenen. Vandaag is hiertoe een eerste belangrijke stap toe gezet.”