Emile Roemer bezoekt speeltuin Elckerlyc

Vanmorgen nog een blind date voor het tv-programma Netwerk, vanmiddag was Emile Roemer op bezoek bij speeltuin Elckerlyc in Oss. Bij het vijftien jarig bestaan van deze bijzondere speeltuin, twee jaar geleden, heeft de landelijke SP geld gegeven voor een nieuwe, grote waterspeelplaats. Vandaag werd hij onder grote belangstelling van jong en oud feestelijk in gebruik genomen.

Tijdens de rondleiding door initiatiefneemster en oud-voorzitter Mari-Anne Marijnissen werd Emile bijgepraat over het ontstaan en de ontwikkeling van de speeltuin. ‘Elckerlyc – wat Oudnederlands is voor ‘iedereen’ – behoort tot de grootste en mooiste niet-commerciële speeltuinen van ons land. Hij is er destijds gekomen dankzij een initiatief van de SP samen met tientallen vrijwilligers. Heel Oss heeft meebetaald en meegewerkt. Daarom is de speeltuin van en voor iedereen. Jaarlijks komen er 35.000 bezoekers, uit het hele land.’

Speeltuin Elckerlyc

De nieuwe waterspeelplaats

Emile, danig onder de indruk van wat hij hoort en ziet: "Kijk, dit is nu wat we bedoelen met buurten tot leven wekken. Gezamenlijk zo iets moois tot stand brengen, schept een band. Ik heb begrepen dat door die mooie speeltuin de woningcorporatie zich genoodzaakt zag de flats in de omgeving op te knappen."