'DSB rapport moet voor 1 juni klaar zijn'

Na maanden van uitstel eist SP Tweede Kamerlid Ewout Irrgang dat het DSB rapport voor 1 juni gepubliceerd wordt, zodat er eindelijk duidelijkheid komt over de gang van zaken rond DSB Bank en de rol daarin van het voormalige bestuur, de minister en de financiële toezichthouders.

Eind vorig jaar is besloten om een onafhankelijke commissie onderzoek te laten doen naar de gang van zaken rond DSB bank onder leiding van oud-hoogleraar staats- en bestuursrecht Michiel Scheltema. Dat rapport zou oorspronkelijk in december klaar zijn. Die datum werd al snel verschoven naar februari, vervolgens werd april als eindtijd genoemd. Eind april bleek dat er meer tijd nodig was, vanwege een check op toezichtvertrouwelijke informatie. Een concrete verschijningsdatum werd niet gegeven. Enkele dagen geleden zei minister van financiën De Jager dat het rapport nog helemaal niet klaar was.

Volgens Irrgang is de maat nu vol. Een conceptrapport blijkt al een maand bij het ministerie van financiën in een bureaula te liggen. Irrgang: “dit valt niet meer uit te leggen. De vertragingstactiek heeft lang genoeg geduurd”. Volgens Irrgang moet het oud-bestuur van DSB de gelegenheid krijgen om binnen een week een reactie op het rapport te geven, zodat de minister voor 1 juni het rapport kan publiceren.