Aftrap SP-tour ‘Hart voor de Zaak’ – steun de kleine ondernemer

Vice voorzitter van MKB-Nederland Michael van Straalen: “Dit plan zou in geen enkel verkiezingsprogramma misstaan.”

Vandaag presenteerde SP Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen haar plan ter ondersteuning van de kleine ondernemer, ‘Hart voor de Zaak’. Op de plannen werd door ondernemers enthousiast gereageerd. MKB-voorman Michael van Straalen roemde Gesthuizen voor haar initiatief. “Dit plan zou in geen enkel verkiezingsprogramma misstaan,” zei hij ten overstaan van een zaal vol ondernemers die naar de presentatie van de plannen in de Tweede Kamer waren gekomen.

Tijdens de aftrap van de tournee werd de Hart voor de Zaak video voor het eerst vertoond. Vervolgens ging Gesthuizen met zowel Van Straalen namens MKB Nederland als met Elly Blanksma van het CDA in debat. Naast een aantal raakvlakken om de positie van kleine zelfstandigen te verbeteren kwamen de verschillende visies van de twee politieke partijen nadrukkelijk aan bod. “Wat gaat u doen voor ondernemers die meer dan tienduizend euro kwijt zijn aan een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid? Niets!” stelde Gesthuizen richting Blanksma, die fel tegenstander was van een collectieve regeling. Gesthuizen stelt in haar plan voor om via een collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering iets te doen aan het hoge percentage ondernemers, zo’n 50 procent, dat onverzekerd rondloopt. Vooral ondernemers die al eens ziek zijn geweest moeten namelijk torenhoge bedragen ophoesten voor een verzekering en laten deze daarom achterwege.

Ook de problematiek rond inkoopmacht kwam ter sprake: grote afnemers die kleine leveranciers chanteren door te dreigen met opzegging van het contract en hiermee onredelijke betalingstermijnen en korting over al geleverde waar afdwingen. Minister van Economische Zaken Van der Hoeven (CDA) wil dat bedrijven een gedragscode gaan hanteren. Veel ondernemers in de zaal lieten weten dat met zo’n vrijblijvende aanpak de problemen niet worden opgelost. De SP wil dat de NMa het voortaan toestaat dat kleine zelfstandigen samenwerken om dit te voorkomen. Ook moet de NMa misbruik van inkoopmacht actief bestrijden, net als bij andere vormen van marktmacht zoals kartelvorming.

In het plan Hart voor de Zaak staan nog tientallen andere voorstellen, waaronder het eerlijker verdelen van de last voor het doorbetalen van ziek personeel en het verbeteren van de huurbescherming voor kleine ondernemers. De SP wil bovendien dat er een einde komt aan de mogelijkheid voor verhuurders om ondernemers onder het mom van renovatie op straat te zetten. Dit leidt namelijk steeds vaker tot onrechtvaardige situaties, waarbij verhuurders de wet misbruiken en gezien hun rechtspositie geen strobreed in de weg gelegd krijgen.

Betrokken SP'ers