Aanval CDA op ambtenaren is hypocriet

SP-Kamerlid Paul Ulenbelt heeft geen goed woord over voor het voorstel van het CDA en D66 met steun van de VVD, PVV en GroenLinks om de ontslagbescherming van vuilnismannen, agenten en brandweer om zeep te helpen. “Zoals altijd bij deze partijen mag de laagstbetaalde inleveren en gaat de topbestuurders vrijuit. Het zijn niet deze ambtenaren die op rozen zitten en gouden regelingen hebben. Juist de politici en benoemde bestuurders die de rechten van ambtenaren willen afbreken, hebben het voor zichzelf goed geregeld. Politiek benoemde topbestuurders gaan vrijuit, maar laat het voorkomen van politieke willekeur nu precies de reden zijn dat ooit besloten is om ambtenaren goed te beschermen tegen onrecht” aldus SP-Kamerlid Ulenbelt.

Volgens Ulenbelt stelt de bezuiniging van het CDA en D66 in praktijk weinig voor: “Het is niet moeilijk om ambtenaren te ontslaan. Wie niet functioneert, vliegt er nu ook al uit. Dat het CDA en D66 de situatie in Griekenland proberen te vertalen naar Nederlandse omstandigheden, is een schandalige zaak. Het gaat vooral om heel normale werkers met hele normale salarissen. Het zegt alles dat CDA en D66 hier de rekening van de crisis willen leggen”.

Dat juist het CDA en D66 met deze aanval durven te komen is schandalig en hypocriet. Zowel het CDA als D66 hebben voorstellen om de riante wachtgeldregelingen voor politici te vervangen door de WW afgewezen. Ulenbelt: “Wij rekenen nu op brede steun voor ons voorstel om voor politici dezelfde rechten en plichten te laten gelden als voor andere werknemers in Nederland. Dus WW in plaats van een gouden wachtgeldregeling, een sollicitatieplicht en afschaffing van de verlengde uitkering vanaf 55 jaar tot het pensioen.”

Recent wilde het kabinet, met steun van CDA en D66, politici vier jaar wachtgeld geven, geen plicht tot het aanvaarden van ‘passende arbeid’ opleggen en de verlengde uitkering tot het pensioen handhaven. Ulenbelt: “CDA-Kamerlid van Hijum en D66-Kamerlid Koser Kaya zijn vanuit een zeer riante positie op de rechten van anderen aan het schieten. Een laffe daad en slecht voor het vertrouwen in de politiek,” aldus Ulenbelt.