‘Verscherp controle op kinderbijslag in buitenland’

SP-Kamerlid Sadet Karabulut wil verscherpte controle op de verstrekking van kinderbijslag aan kinderen in het buitenland. Uit onderzoek van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) blijkt dat aan bijna driekwart van de onderzochte gevallen in Egypte ten onrechte dubbele kinderbijslag is verstrekt. Karabulut: “Dit is fraude met gemeenschapsgeld, volstrekt onacceptabel. Het is goed dat de Minister de fraudebedragen terug vordert en fraudeurs beboet. Maar Egypte is niet het eerste land waar misstanden zijn met kinderbijslag. Dit moet in de toekomst voorkomen worden door goede controle en aanscherping van de regels.”

Op initiatief van de SP is vorig jaar geregeld dat ouders verplicht worden om per kwartaal aan te tonen dat het kind uitwonend is en dat de gemaakte kosten voor levensonderhoud, onderwijs en opvoeding worden bewezen. De SP is niet voor het stopzetten van kinderbijslag naar het buitenland. Karabulut: “De kinderbijslag voor kinderen die zonder ouders in het buitenland verblijven kunnen we maximeren tot één jaar. Dat betekent dat voor het voor kinderen mogelijk blijft om een jaar in het buitenland te gaan studeren. Tegelijk ontmoedigen we dat ouders hun kinderen jarenlang alleen in het buitenland laten opgroeien.”