Verkiezingsprogramma: Eigen risico afschaffen

De SP gaat in haar verkiezingsprogramma bepleiten het eigen risico in de zorg af te schaffen. Hiertoe is besloten na inhoudelijke debatten tijdens de regioconferenties van afgelopen weekend. In de conceptversie van het SP-programma stond dat het eigen risico niet mocht worden verhoogd en op termijn zou moeten worden afgeschaft.

Ronald van Raak, coördinator van de programmacommissie van de SP: “Onze leden wezen er bij de regioconferenties terecht op dat de solidariteit tussen zieke en gezonde mensen beter tot zijn recht komt als het eigen risico wordt afgeschaft, en we de kosten helemaal via de premies opbrengen.” Voor deze wijziging in het SP-programma wordt volgens Van Raak geen cent extra uitgegeven. “We gaan niet meer kosten maken, maar de gemaakte kosten eerlijker verdelen.”

De SP kiest voor een totaal andere richting dan partijen als VVD en D66, die het eigen risico willen verhogen tot 400 euro. Van Raak: “Deze partijen kiezen voor minder solidariteit tussen zieke en gezonde mensen, wij kiezen er voor om de solidariteit te versterken. Juist in crisistijd moet je de lasten samen delen en niet een ‘ieder voor zich’ mentaliteit bevorderen.”